Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2015

Φουτουρισμός

Ο Ιταλός ποιητής Τομάζο Μαρινέτι διατυπώνει στο Μιλάνο το 1908 τις αρχές του Φουτουρισμού, και την επόμενη χρονιά 1909 δημοσιεύεται το Φουτουριστικό Μανιφέστο στο Παρίσι



Οι Φουτουριστές αγκάλιασαν κάθε νέο μέσο στην καλλιτεχνική έκφραση και χαιρέτησαν τα νέα τεχνολογικά μέσα της εποχής ως ένα θρίαμβο του ανθρώπου απέναντι στη φύση. Αντιτάχθηκαν στο Ρομαντισμό, τις παλιές τεχνοτροπίες, την παράδοση, την ηθική, την αρχαιολογία, τα μουσεία, τις βιβλιοθήκες κλπ. και ύμνησαν την ταχύτητα και τις βιομηχανικές πόλεις. Κατά την έκφρασή τους: «ένα αυτοκίνητο... είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης», και θέλησαν να υμνήσουν τη δύναμη, τη ταχύτητα, το πόλεμο, τις μηχανές και τα πολυβόλα! Πίστευαν στη βιομηχανία, στο σίδερο και στην ταχύτητα. Πρότειναν ακόμα τη χρήση ενός εναλλακτικού συντακτικού της γλώσσας στην τέχνη. Όπως θα γράψει και ο ίδιος ο Μαρινέτι:

«O Φουτουρισμός βασίζεται στην πλήρη ανανέωση της ανθρώπινης ευαισθησίας, που προκαλείται από τις μεγάλες επιστημονικές ανακαλύψεις. Oι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τον τηλέγραφο, το τηλέφωνο, το φωνόγραφο, το ποδήλατο, τη μοτοσικλέτα, το αυτοκίνητο, το υπερωκεάνιο, το πηδαλιοχούμενο, το αεροπλάνο, τον κινηματογράφο, τη μεγάλη εφημερίδα δεν έχουν ανακαλύψει ακόμη πως αυτά τα μέσα επικοινωνίας, μεταφοράς και πληροφόρησης ασκούν αποφασιστική επίδραση στην ψυχή τους».


Τζιάκομο Μπάλα, 1912, "Κίνηση σκύλου με λουρί"
Ουμπέρτο Μποτσιόνι, 1913, "Unique Forms of Continuity in Space"
Το 1914 ο Αντόνιο Ελία και ο Τομάζο Μαρινέτι συντάσσουν το Μανιφέστο της Φουτουριστικής Αρχιτεκτονικής, όπου μεταξύ άλλων αναφέρουν:
«Πρέπει να εφεύρουμε και να χτίσουμε τη φουτουριστική πόλη, που να μοιάζει με ένα μεγάλο πολύβουο ναυπηγείο, και να είναι σε όλα τα μέρη της ευκίνητη, ζωηρή δυναμική. Το φουτουριστικό σπίτι να είναι σαν μια τεράστια μηχανή. Ο ανελκυστήρας δε πρέπει να κρύβεται σα σκουλήκι στο φρέαρ της οικοδομής και οι περιττές πια σκάλες πρέπει να εξαφανιστούν. Οι νέοι ανελκυστήρες θα ελίσσονται προς τα επάνω σα φίδια από σίδερο και γυαλί. Το σπίτι από μπετόν, από γυαλί και σίδερο, χωρίς ζωγραφική, χωρίς στολίδια, μόνο με την ομορφιά των γραμμών του και των μορφών του, τρομερά «άσχημο» στη μηχανική του απλότητα, στο ύψος και το πλάτος του σύμφωνο με τις πολεοδομικές διατάξεις, θα υψώνεται πάνω από τη βουή μιας πολυπόθητης αβύσσου: πάνω από το δρόμο, που δεν απλώνεται πια σαν ποδόμακτρο στο κεφαλόσκαλο, αλλά βυθίζεται αρκετούς ορόφους κάτω από την επιφάνεια της γης, οι όροφοι αυτοί εξυπηρετούν την αστική κυκλοφορία και συνδέονται μεταξύ τους με μεταλλικά γεφυράκια και κυλιόμενες σκάλες».

Έρικ Μέντελσον, 1920, Ο πύργος του Αϊνστάιν 




Διαβάστε περισσότερα για το Φουτουρισμό εδώεδώεδώ, και εδώ


πηγές: Ζιρώ Ο., Μερτζάνη Ε., Πετρίδου Β., Ιστορία της Τέχνης, Γ΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ-ΠΙ, 2005
Βικιπαίδεια: Φουτουρισμός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου