Κυριακή, 30 Νοεμβρίου 2014

Ρωμαϊκή τέχνη



Με τον όρο ρωμαϊκή τέχνη αναφερόμαστε στο σύνολο της καλλιτεχνικής δημιουργίας στην αρχαία Ρώμη, κυρίως κατά την περίοδο της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Οι Ρωμαίοι επηρεάστηκαν, δανείστηκαν και προσάρμοσαν στοιχεία από τον ετρουσκικό και τον ελληνικό πολιτισμό. Αυτό ερμηνεύεται, αν θυμηθούμε ότι για καιρό οι Ρωμαίοι έζησαν κάτω από ετρουσκική επίδραση και ότι με την επέκτασή τους προς την κεντρική και νότια Ιταλία και Σικελία (τον 3ο αιώνα π.Χ.) ήρθαν σε άμεση επαφή με την ελληνική τέχνη. Ξέρουμε ακόμη ότι από τον 2ο αιώνα π.Χ. οι Ρωμαίοι στρατηγοί όταν γύριζαν από νικηφόρες εκστρατείες στην Ανατολή, συνήθιζαν να κοσμούν το «θρίαμβο» τους με έργα ελληνικής τέχνης και ότι ο θαυμασμός των πλουσίων Ρωμαίων για την ελληνική τέχνη και η επιθυμία τους να στολίζουν τα σπίτια τους με έργα ελληνικά, τους οδήγησε στην αντιγραφή φημισμένων έργων ελληνικής τέχνης.

Πολλοί λόγιοι της Ρώμης (όπως ο Κικέρωνας) αγόραζαν έργα Ελλήνων καλλιτεχνών, και η Ρώμη αποτέλεσε το κέντρο μαζικής παραγωγής έργων τέχνης. Με τον τρόπο αυτό, οι Ρωμαίοι βοήθησαν να διατηρηθεί ζωντανή η ελληνική καλλιτεχνική παράδοση που επρόκειτο αργότερα να εξαπλωθεί ως ελληνορωμαϊκή τέχνη σε όλη τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία και να παίξει ρόλο αποφασιστικό στη μελλοντική εξέλιξη της ευρωπαϊκής τέχνης.
Στην τελευταία περίοδο της δημοκρατίας, η ρωμαϊκή τέχνη διαμόρφωσε καθαρά το δικό της χαρακτήρα: τα ρωμαϊκά έργα, μολονότι φιλοτεχνούνται από Έλληνες καλλιτέχνες και έχουν τη σφραγίδα της ελληνικής επίδρασης, εμπνέονται από τις ρωμαϊκές παραδόσεις και εκφράζουν τα ρωμαϊκά ιδανικά, π.χ. την προτίμηση για το επιβλητικό οικοδόμημα και την πλούσια διακόσμηση.


Στοιχεία που δανείστηκε η ρωμαϊκή γλυπτική από την ελληνική είναι η στάση του ανθρώπινου σώματος, η εξιδανίκευση, ο ρυθμός και η κίνηση.
Οι διαφορές είναι: α) στη προτομή, η ομοιότητα του προτύπου και όχι η γενική απεικόνιση του, β) στα μεγέθη που είναι μεγαλύτερα (μνημειώδη), γ) και στα θέματα των αναπαραστάσεων (εξιστόρηση πολεμικών επιχειρήσεων, θρίαμβοι αυτοκρατόρων και  στρατηγών), δ) στην αρχιτεκτονική το ελληνικό σύστημα της δοκού επί στύλου, το εμπλούτισαν με κάμαρες και θόλους.

 
(λεπτ.) έφιππος ανδριάντας του Μάρκου Αυρήλιου,  1ος αι.μ.Χ. Ρώμη




ο θόλος στο Πάνθεον, εσωτερικό 76-138 μ.Χ. Ρώμη



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου