Κυριακή, 6 Απριλίου 2014

το φως στη ζωγραφική



"Το χρώμα είναι το πλήκτρο. Το μάτι είναι το σφυρί. Η ψυχή είναι το πιάνο με τις πολλές χορδές" W. kandinsky


  θέλετε να δείτε τι είναι το φως για τη τέχνη και τι για την επιστήμη;

Λεονάρντο ντα Βίντσι





Η τεχνική που επινόησε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι στη ζωγραφική λέγεται σφουμάτο. Παρουσιάζει τις φόρμες με απαλές τονικές διαβαθμίσεις, χωρίς να χρησιμοποιεί έντονα περιγράμματα. Έτσι οι φόρμες μοιάζουν να σβήνουν η μια μέσα στην άλλη, οι μορφές προβάλλουν κάπως αόριστες και δεν είναι σκληρές και άκαμπτες. Οι μορφές του ντα Βίντσι φαίνονται σαν να καλύπτονται με ομίχλη κι αυτό τους προσδίδει μυστήριο, έχουν δε μια απαλότητα που τις συνδέει οργανικά με το τοπίο, στο οποίο είναι τοποθετημένες. Στα ιταλικά sfumato σημαίνει όπως ο καπνός που διαλύεται




Ραφαήλ



Στα έργο του Ραφαήλ το  φως πέφτει πάνω στα σώματα με ισορροπημένες εναλλαγές φωτός και σκιάς. Έτσι το πλάσιμο των τόνων γίνεται μαλακά, και ενώ η εντύπωση του σφουμάτο στα χαρακτηριστικά των προσώπων θυμίζει λίγο έργα του Λεονάρντο, δεν δραματοποιείται, αντίθετα δίνει αίσθηση ισορροπίας, γαληνής  και ηρεμίας.





Καραβάτζιο

  


Με την τεχνική του κιαροσκούρο ο Καραβάτζιο, κατάφερε να ενισχύσει το δραματικό στοιχείο και το μυστηριακό χαρακτήρα της πίστης, ενώ συνολικά η επαναστατική τεχνική των δραματικών φωτοσκιάσεων του τενεμπρισμού, όπως την εισήγαγε (μεγάλες βαθύχρωμες ή σκοτεινές επιφάνειες που συνδυάζονται με μικρότερες περιοχές κατάλληλα φωτισμένες με τη χρήση χρώματος, με αποτέλεσμα τη δημιουργία δραματικών φωτοσκιάσεων), σφράγισε την μπαρόκ σχολή της ζωγραφικής



 Πισαρό

 

Το φως παίζει τον πρωταρχικό ρόλο στην Ιμπρεσιονιστική θέαση, ακόμα και οι σκιές δίνονται με διαυγή χρώματα. Την καταλυτική αυτή επίδραση του φωτός που κατατρώει τα αντικείμενα αλλά και τη μεταβλητότητά του από στιγμή σε στιγμή οι Ιμπρεσιονιστές την εκφράζουν με διαλυμένους όγκους και φόρμες, αναλυμένους σε οχήματα και επιφάνειες των οποίων το περίγραμματα δεν είναι πια σαφή. Αντί για ουδέτερο λευκό, γκρι και μαύρο, οι ιμπρεσιονιστές συχνά αντικαθιστούσαν τις σκιές με χρώμα

Ματίς


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου