Τρίτη, 11 Μαρτίου 2014

Η Τεχνική του Τζάκσον Πόλλοκ action painting και dripping

 Την ονομασία action painting πρότεινε ο Αμερικανός τεχνοκριτικός Harold Rosenberg τo 1951, και αποσκοπούσε να ανταγωνιστεί τον όρο Abstract Expressionisme που είχε δοθεί στη Σχολή της Νέας Υόρκης.

Η ορολογία αυτή Ζωγραφική της Δράσης  έπαιρνε υπόψη την αξία (ηθικής, μεταφυσικής, πολιτικής) δέσμευσης που έχουν κοινή οι εμπλεκόμενοι καλλιτέχνες : η τοτινή αμερικάνικη τέχνη, ασφαλώς αφηρημένη, θεμελιώνεται σε μια αυτοαναφορικότητα της ζωγραφικής (Subjects of the Artist) που προϋποθέτει τον τονισμό του καθεαυτού γεγονότος του ζωγραφίζειν: " Για κάθε Αμερικανό ζωγράφο έφτασε μιά στιγμή όπου ο πίνακας του φάνηκε  περισσότερο σαν στιβος ανοιχτός στη δράση του και λιγότερο ως χώρος για να αναπαραγάγει, να αναδημιουργήσει, να αναλύσει ή να εκφράσει ένα πραγματικό ή φαντασιακό αντικείμενο. Αυτό που έπρεπε να εμφανιστεί στον πίνακα δεν ήταν μιά εικόνα, αλλά ένα γεγονός μία δράση" γράφει ο Rosenberg. Τελικά υπερίσχυσε μιά επιμέρους χρήση του όρου, που αναφέρεται μόνο σ' εκείνους από τους καλλιτέχνες αυτούς που η πρακτική τους προέβαλλε περισσότερο μια ηρωοποίηση του ίδιου του ζωγράφου, μια ορισμένη αξία εκτέλεσης (performance) της δραστηριότητας ( ταχύτητα εκτέλεσης , σωματικός άθλος), όπως οι Willem de Kooning και  Jackon Pollok (dripping = στάξιμο  τεχνική που περιλάμβανε στάξιμο πολύ υγρής μπογιάς, χρησιμοποιώντας ράβδους, σκληρά πινέλα και σπάτουλες πάνω στον καμβά του ο οποίος βρισκόταν στο πάτωμα. Ίσως και να θυμόταν ιστορίες για Κινέζους ζωγράφους που είχαν χρησιμοποιήσει τέτοιες ανορθόδοξες μεθόδους, καθώς και τη συνήθεια των Ερυθρόδερμων να χαράζουν εικόνες στην άμμο για μαγικούς σκοπούς), ή ακόμα και μεταγενέστερα ο Sam Francis.
Η Action Painting μολονότι είναι κληρονόμος του "ψυχικού αυτοματισμού" του σουρεαλισμού,διαχωρίζεται απόλυτα απο αυτόν εξαιτίας της ιδαίτερης επένδυσης του υπόβαθρου που κάνει (All Over)

http://ebooks.edu.gr/courses/DSGL-C111/document/4d42c88b9s2g/4d42c8b4ont0/4d42c8c2bldt.pdf





πηγές:
1.Ομάδες Κινήματα, Τάσεις της Σύγχρονης Τέχνης μετά το 1945, εκδόσεις Εξάντας 1991
2.Ιστορία της Τέχνης E. H. Gombrich,   Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1994
3. Jackson Pollack and Action Painting 
4. Ιστορία της Τέχνης, Γ΄τάξη Εν. Λυκείου, ΟΕΔΒ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου