Τετάρτη, 12 Μαρτίου 2014

Εξόριστοι και Μετανάστες

 Η αντίληψη ότι η Νέα Υόρκη ήταν η "πρωτεύουσα της Μοντέρνας Τέχνης" στα μέσα του 20ου αιώνα (1940-44) οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό από την φυγή από την Ευρώπη πολλών καλλιτεχνών και διανοουμένων, λόγω της ανόδου του Χίτλερ στην εξουσία και του ξεσπάσματος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Όταν ο Χίτλερ ανέλαβε την εξουσία τον Ιανουάριο του 1933, το Σεπτέμβρη του ίδιου έτους ο υπουργός προπαγάνδας Γίοζεφ Γκέμπελς συστήνει το επιμελητήριο Πολιτισμού του Ράιχ με σκοπό τη διαχείρηση κάθε καλλιτεχνικής παραγωγής σύμφωνα με τα ναζιστικά κριτήρια. Μία από τις πρώτες ενέργειες των ναζί ήταν να κλείσουν το Μπάουχαουζ.  Οι Γκέορκ Γκρος, Λάιονελ Φάινινγκερ και Τζον Χάρντφιλντ εγκατέλειψαν τη Γερμανία με προορισμό την Αμερική. Ο Βασίλυ Καντίνσκι διέφυγε στην Γαλλία, ο Πάουλ Κλέε στην Ελβετία. 

 Γκέορκ Γκρος    Eclipse of the Sun  1926


 
Λάιονελ Φάινενγκερ    Gaberndorf II    1924


 Βασίλι Καντίνσκυ    White   1923


Πάουλ Κλέε   Nocturnal Festivities    1921



Η έξοδος των Γάλλων καλλιτεχννών στην Αμερική έγινε κυρίως μετά την πτώση της Γαλλίας στα χέρια των ναζί το 1939. Το 1941 οι Αντρέ Μρετόν, Φερνάν Λεζέ, Πιτ Μοντριάν, Μαξ  Ερνστ και Μαρκ Σαγκάλ φτάνουν και αυτοί, ενώ ένα χρόνο μετά και  ο Μαρσέλ Ντυσάν
Παρότι ορισμένοι γάλλοι καλλιτέχνες περιφρονούσαν την Αμερικανική κουλτούρα, συνέβαλαν στην "επεξήγηση" του ευρωπαϊκού μοντερνισμού στους νεαρούς αμερικάνους καλλιτέχνες-όχι μόνοστην άμεση ομάδα των αφηρημένων εξπρεσσιονιστών, αλλά και στον επακόλουθο κύκλο των Τζον Κέιτς, Μέρσε Κάνινχαμ, Ρόμπερτ Ρόσενμπεργκ, Τζάσπερ Τζονς και άλλων



Φρενάν Λεζέ    Τρεις γυναίκες  1921

 Μαξ  Ερνστ   Oedipus Rex 1922

Μαρκ Σαγκάλ    Έκπτωτος Άγγελος   1923

Μαρσέλ Ντυσάν   Fountaine   1917


πηγές:
 1. Η Τέχνη από το 1900  H. Foster, R. Krauss, Y-A. Bois,  B. Buchlon,   εκδ. Επίκεντρο 2007

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου